Play whit your horse – Lek med din häst!

 

Jag gillar att leka med hästarna och då brukar jag göra såhär:

 

I hagen :

 

Kelar en stund i hagen först och sen börjar jag gå iväg, oftast följer hästen efter då och om den inte gör det så brukar jag gosa en liten stund till..

sen när man gått omkring lite så brukar jag stanna och kela igen sen petar jag lite på hästens rumpa för att den ska snurra och går lixom nästan på rumpan på den för att den verkligen ska se att jag menar ”flytta på baken”..

Sen när den flyttat stannar vi och gosar igen (det går ut på massa gos :D ) och sen testar vi att backa, jag backar och ser om hästen också backar, backar den inte kan man lägga handen på bogen och lixom ”dra” den med sig..

 

Sen så gosar vi igen :)

Och jag brukar avsluta med att lyfta benen, varför vet jag dock inte :)

 

 

 

I Paddock/ridhuset:

 

Släpper hästen så den får springa av sig om den vill och rulla sig..

Sätter mig på en pall i mitten och tittar en stund och om hästen kommer bort till mig så kelar vi lite innan ja puttar iväg den igen, ignorerar den lite grann och bara går omkring, efter en stund brukar den följa efter och då stannar jag, antingen stannar hästen en bit bakom eller går ända fram innan den stannar, då brukar jag backa eller göra en ”volt” och sen hämta ett spö och peka på rumpan på hästen med för att den ska snurra och om den inte snurrar kan man peta lite med den breda änden av spöet på rumpan..

Sen brukar jag sätta mig på pallen och gosa lite igen..

 

Sen leker jag lite på olika sätt med olika hästar men det brukar börja såhär ..

Kan skriva ett inlägg om hur jag leker med Emil också :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0