Åsiktsinlägg : ”Galna hästar”

 

Ingen häst är ”galen” i mina ögon, jag tar oftast hästen för vem den är, en levande varelse med egna känslor.

Det är väl precis som med människor, alla är inte snälla och trevliga mot alla och så tror jag det är med hästar också, de vill känna att man kan lita på folk innan man verkligen kan säga om den är ”galen”, ge hästen en chans att visa vem den verkligen är..

Det kan ta allt från några dagar till flera år, men ge den tid, har man inte tiden, fixa någon som har det, för alla förtjänar en andra chans..


Hade du velat bli klassad som galen bara för att du inte känner dig trygg och uppför dig på ett konstigt sätt??  Nja, jag tror inte det va..

Det är väl likadant för hästen, den vill väl inte heller bli klassad som knäpp och galen bara för att ägaren/ryttaren inte fixar att skapa ett band, att hitta förtroendet..

 

Sen finns möjligheten att hästen säger emot för att den har ont, men är det inte det mest självklara i världen att kolla upp om det kan vara fallet så fort hästen visar att ”det här vill inte jag/nej, nu blir det obehagligt”…

 

Har man en häst som älskar att hoppa men som efter ett tag börjar tvärnita, säger man då att ”Den är bara dum” eller bokar man tid hos Vet. för att kolla om den har ont?

Känns ibland som om att många skyller på att den dummar sig eller fjantar, men det är alltid bättre med veterinär en gång för mycket än en gång för lite..

 

(Jag och Tango.. Inget med texten att göra)

 

Så jag ville väl bara säga att ALLA förtjänar en ANDRA CHANS och ingen häst är ”galen” från början, utan det måste ha hänt någonting på vägen, något som blivit obehagligt och satt sig på fel ställe..

 

Vi skapar våra egna problem och vi skapar vårat öde, varför inte fixa till allt så bra som möjligt, och då gäller det väl även våran vän. – Hästen, som faktiskt ställer upp och alltid finns där för oss!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0